woensdag 22 april 2020

Het raadslid van D66: David Gosselaar

David Gosselaar 47 jaar en raadslid voor D66 Heerhugowaard.

Vanaf kinds af aan volgde David de politiek. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in politiek en wilde er graag wat mee gaan doen. Een jaar of tien geleden heb ik besloten om actief te worden”

Al ruim 9 jaar is David Gosselaar actief in de Heerhugowaardse gemeente. Hij wilde graag wat gaan betekenen voor Heerhugowaard en zijn steentje bijdragen en besloot zich daarom in te gaan zetten binnen de fractie van D66.

Eerste stappen binnen de fractie

Hij kwam in februari 2011 de fractie van D66 binnen stappen en werd hartelijk welkom geheten. Na enkele maanden meekijken en luisteren kreeg Gosselaar door hoe de vork in de steel zat.

Lees verder onder de foto.

Hij begon op de achtergrond en trad steeds meer naar de voorgrond. Van congressen tot fractievergaderingen, hij was erbij. Met al deze kennis begon hij in 2014 als raadslid voor D66 in de gemeenteraad.

Voordat Gosselaar echt kon starten als raadslid moest hij nog wel beëdigd worden door de burgemeester. Dat gebeurde in het midden van de raadzaal door toenmalig burgemeester Han ter Heegde. Het was voor David een heel bijzonder moment. “Het gaat heel rustig en kalm maar van binnen voel je toch wel de emotie. Ik voelde ook onmiddellijk een gevoel van verantwoordelijkheid. Je bent niet zo zeer raadslid als wel volksvertegenwoordiger”.

Lees verder onder de foto’s.

Verkiezingen

Tijdens de verkiezingen stemmen de mensen op een raadslid dat uiteindelijk hen moet vertegenwoordigen. Het was heel bijzonder en grappig om jezelf op de kieslijst te zien, aldus David. Hij vindt het belangrijker dat mensen D66 stemmen dan op de persoon.

Ik vond het een eyeopener, dat je op lokaal niveau ook echt invloed kan uitoefenen.

Eén van de dingen waar Gosselaar trots op is en kan zijn, is zijn inzet en werk voor de regenbooggemeente. Hij wilde graag van Heerhugowaard een regenbooggemeente maken en dat is aardig gelukt. Nog altijd blijft hij hiervoor zich inzetten en verder werken aan die regenbooggemeente. Om dit te realiseren heeft hij de regenbooggemeente vaak aan de orde gesteld. Na twee van de moties werd het een regenbooggemeente. Daarvoor had hij natuurlijk wel steun nodig. Om die steun te krijgen ging hij in gesprek met collega’s binnen de gemeenteraad. Uiteindelijk overtuigde hij de raad.

Zijn motie voor gelijke kansen voor de LHBTI-gemeenschap werd aangenomen en David kon aan de slag.

Met de fusie om de hoek is het bijzonder om te zien hoe de twee fracties van D66 met elkaar samenwerken. Tijdens de aankomende gemeenteraadsverkiezingen is het ook een mooie opgave om beide partijen van alle twee de gemeentes te zien samenwerken en plannen te gaan maken voor de nieuwe gemeente.

David wil graag een steentje bijdragen aan de nieuwe gemeente en kijkt er erg naar uit.

Ferry Floor