woensdag 15 november 2017

Begrotingsspeech 2018

Beste voorzitter, raadsleden en inwoners,

Slechts iets meer dan vier maanden. Dan kunnen en mogen alle stemgerechtigde inwoners van Heerhugowaard naar de stembus. Vrijheid om te kiezen en te kiezen voor hun idealen.
Dat was in het verleden heel anders geregeld. Toen mochten slechts een kleine welgestelde groep uit de samenleving stemmen. Nu niet. Nu zijn wij aan de beurt.

Voor D66 is stemmen een groot goed.

Eigenlijk moet iedere inwoner daar bewust zijn van. Niet een jaar lang, maar een leven lang. Het bepaalt namelijk wel de koers van een gemeente of gemeenschap. Hoe wij samen, met z’n allen de samenleving van nu en in de toekomst vormgeven.

Voorzitter, sommige dingen kloppen ook gewoon wat inwoners zeggen. De redenering dat politieke partijen niet 100% doen wat zij beloven of iets zeggen zonder ruggengraat. Dat gebeurt hier ook in deze raad.

Er zijn raadsleden die bij onderwerpen gedurende deze raadsperiode verschillende visies hebben. In jaar 1 wordt er een tegenstrijdig standpunt ingenomen, in jaar 2 nogmaals krachtig herhaald en volhard, in jaar 3 het tegenovergestelde zeggen en in jaar 4 als een mak schaap instemmen. Omdat één inwoner dan spontaan zegt, oh ja joh…mooi idee.

Het is gekronkel, gedraai en geneuzel, waar gewone Heerhugowaarders een hekel aan hebben. Wij hopen als D66 dat inwoners het kaf van het koren gaan onderscheiden.

Raadsleden, college, ik blijf nog even in het spiegelparadijs. Soms is het lachen, soms is het schrikken, soms is het huilen. Alleen, eens in de zoveel tijd staat de hellingshoek van de zon anders. Dat wisten de oude Maya’s ook al. Daglicht weerkaatst op dat moment in het spiegelbeeld heel anders. Waardoor je meer ziet wat je eerder niet zag. Daarom de woorden, het spijt ons.

Dat gezegd hebbende, voorzitter, wist u dat de hoogste torens en de mooiste kastelen ooit zullen instorten, maar de verworven deugden voor eeuwig zijn? Hiermee kan het college deze raadsperiode aardig mee afsluiten. En ik weet, dat ik en ook andere D66 raadsleden meerdere malen met foto op het dartbord hangen, als wij weer eens met een aantal van onze positief bedoelde kritische vragen komen. We bedoelen het goed want we voeren onze rol als raadslid uit. Dat wordt verwacht, en aan die verwachting willen wij graag voldoen.

Met de opgestelde raadsbegroting 2018 kunnen wij instemmen.

Echter, kijk je verder, dan lijkt het alsof het oogstseizoen is begonnen. Voor ieders is er wat lekkers! En de grootste profiteur is de inwoner!

Ons inziens geeft de methode Duisenberg een extra smaaksensatie. Na twee bijeenkomsten heeft hij zijn waarde al bewezen. Als D66-fractie waren wij namelijk dezelfde conclusies gekomen. Dus, meer transparantie (ook financieel) zorgt voor meer inzicht, betere voorstellen, wijzigingsvoorstellen en bredere discussies in de raad. Het is een kant die D66 dolgraag opgaat.
Tevens zit er nieuw leven in de Rekenkamer. Een fris & fruitige directeur die ons raadsleden en college eens flink de waarheid over ons eigen functioneren en beleid gaat vertellen; over het verleden, het nu en de toekomst. Dan hebben we in het gehele assortiment een nieuwe accountant voor de raad toegevoegd, komen er nog lekkere wijzigingen in het reglement van orde raad en commissies (met nadruk op geen ondemocratische) en als uitsmijter een nieuw format van raadsbesluiten. Tenslotte, een heel scala van snoepertjes om inwoners naar de stembus te lokken.

Voorzitter, de strijd om de kiezer is weer in alle hevigheid begonnen. D66 zal daaraan meedoen. Met een enthousiast team en met een mooi verkiezingsprogramma.

Met goede dingen die vanuit de gewone inwoner zijn aangedragen. Om een Heerhugowaard te krijgen met een sociaal liberaal kloppend hart. Namelijk vóór onze inwoners en onze ondernemers.

D66 krijgt het voor elkaar.

Ik dank u wel
Michael Feelders,