donderdag 24 augustus 2017

Nieuw wagenpark gemeentewerf, D66 Heerhugowaard stelt vragen

In de Randstad is in de komende jaren een explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. De verwachting is dat in steden zoals Den Haag, Dordrecht en Rotterdam het aantal auto’s met een stekker binnen twee jaar verdubbelt. In Amersfoort en Utrecht binnen vier jaar. Elektrische auto’s zijn ongekend populair omdat ze steeds beter betaalbaar zijn (bron: Stedin, RSM Erasmus University en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL).

Wat doet de gemeente Heerhugowaard? Juist, die schaft vijf nieuwe Hyundai’s i10 modellen met benzinemotoren aan om het wagenpark van de gemeentewerf compleet te maken.

Volgens D66 handelt het college (HOP/VVD/CDA) hiermee in strijd met de Kadernota Duurzame Ontwikkeling 2016-2019 en met het beleidskader Elektrisch Vervoer Heerhugowaard 2013.

In de nota Duurzame Ontwikkeling 2016-2019 staat bij 4.4 Mobiliteit: Duurzame mobiliteit heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Na de elektrische fietsen en scooters (in 2011 meer elektrische fietsen verkocht dan gewone) is het nu de beurt aan de elektrische auto. Veel automerken bieden al één of meerdere modellen aan, en de actieradius neemt in rap tempo toe. Ook zwaardere elektrische voertuigen komen beschikbaar. Denk hierbij aan vrachtauto’s en bussen. Binnen de gemeente zijn we hier tijdig op ingesprongen. Het eigen wagenpark bestaat inmiddels uit een 4-tal elektrische modellen en een aantal hybrides, waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt door onze medewerkers. Binnen de gemeente is inmiddels een vrijwel dekkend netwerk van laadpalen gerealiseerd. Naar verwachting zal deze trend zich de komende jaren in een versneld tempo voortzetten.

Waarom deze afwijking van de kadernota’s? Waarom is er voor benzine auto’s gekozen? Wat heeft de doorslag gegeven om voor deze Hyundai i10 modellen te kiezen?

In elk geval geeft het college een duidelijk signaal af. Elektrisch rijden staat niet hoog op het prioriteitenlijstje. Evenmin de doelstelling om in het jaar 2030 een CO2 neutrale gemeente te worden.

Kortom, een slecht voorbeeld voor onze inwoners en ondernemers.

Alle antwoorden op onze schriftelijke vragen (zogenaamde artikel 37 vragen) worden eind september verwacht.