donderdag 13 april 2017

Vlieghinder Schiphol, D66 Heerhugowaard stelt vragen

Vlieghinder Schiphol

Vlieghinder Schiphol, D66 Heerhugowaard stelt vragen

Onze nationale luchthaven Schiphol timmert flink aan de weg. Met tegenwoordig 322 bestemmingen, 479 duizend vliegtuigbewegingen en 63,6 miljoen passagiers die Schiphol aandoen, blijft de luchthaven fors groeien. Het aantal passagiers dat via Amsterdam Airport Schiphol reist zit nu al op het niveau dat enkele jaren geleden voor het jaar 2020 werd voorspeld.

Er is sprake van een groeiend aantal passagiers, een groeiend aantal vliegtuigen en een groeiend aantal vliegbewegingen. Die groei zet zich nog steeds door!

Uiteraard deelt D66 de mening dat een luchthaven met een netwerk van vliegbestemmingen tegenwoordig net zo belangrijk is als een goed en effectief spoor-en wegennet. Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld.

Toch kan het geen kwaad om eens te luisteren naar inwoners die in de buurt of in de regio wonen waar er sprake is van toenemende vliegtuigbewegingen. Sinds eind mei 2015 loopt de route bij landingen op de ‘Polderbaan’ over de dorpskernen van Langedijk en Heerhugowaard. Het gevolg is dat meer inwoners klagen over geluidshinder n.a.v. deze veranderde route.

Een teken voor D66 om diverse vragen aan het college van Heerhugowaard te stellen.

Zoals, wat vindt het college van deze situatie en in hoeverre heeft zij begrip voor de klachten van onze inwoners? Wellicht dat de gemeente Heerhugowaard, net zoals bij buurgemeente Langedijk, een klacht indient bij de Omgevingsraad Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland. Of dat Heerhugowaard besluit om regionaal met gemeentes zoals Alkmaar en Langedijk in dit dossier over vlieghinder op te trekken.

Welke acties, maatregelen of voornemens het college gaat nemen is nog onduidelijk. Evenmin wat zij mogelijk gaat doen om inwoners te vrijwaren van geluidshinder die onze inwoners door deze huidige vliegroutes ervaren.

Alle antwoorden op onze schriftelijke vragen (zogenaamde artikel 37 vragen) worden circa eind april of begin mei verwacht.