zaterdag 21 mei 2016

Meer nachtbussen en aansluiting buslijn 160 station Heerhugowaard

In Heerhugowaard rijden er diverse buslijnen. Eén daarvan is de drukste buslijn boven het Noordzee kanaal, namelijk lijn 160. Deze buslijn rijdt 4x per uur van Alkmaar station naar Heerhugowaard Centrumwaard en stopt tegenwoordig in woonwijk De Draai.
De nachtbussen, de Niteliner (N60), rijden voornamelijk in het weekend op hetzelfde traject, alleen eenmaal per uur.

De provincie Noord-Holland is bezig met de voorbereiding van een nieuwe aanbesteding van de busconcessie Noord-Holland Noord. Dat betekent dat de kaarten opnieuw geschud worden en de huidige routes en lijnen opnieuw tegen het licht worden gehouden. Het uitgangspunt is dat de meeste buslijnen blijven bestaan. Daarentegen is er wel ruimte voor verbetering en nieuwe initiatieven.

D66 Heerhugowaard pleit al geruime tijd voor aansluiting van buslijn 160 naar station Heerhugowaard. Tevens de inzet van meer nachtbussen.

Fractievoorzitter Michael Feelders geeft aan dat buslijn 160 veel reizigers vervoert. Een groot gedeelte van de inwoners in het zuidelijk deel van Heerhugowaard pakt deze bus en rijdt naar station Alkmaar voor hun vervolgtraject. Een ander gedeelte, wonend in het midden en noordelijk deel van Heerhugowaard pakt de fiets, auto of de benenwagen om naar station Heerhugowaard te gaan. Er is duidelijk een scheiding. Nu stopt deze bus in woonwijk De Draai. Fijn voor al die reizigers die hier wonen, alleen zet het geen zoden aan de dijk.

Het mooiste is natuurlijk als deze buslijn 160 naar station Heerhugowaard rijdt en qua dienstregeling aansluit op de trein richting noord, zuid en oost Noord-Holland. Dan worden alle reizigers bediend.

Voor Heerhugowaarders zijn er tal van plezierige voordelen; je hoeft niet meer de auto te pakken om hem daar op een te overvol parkeerterrein te parkeren, je hoeft niet moeilijk met je fiets te doen omdat er geen ruimte in de fietsenstalling is en je hoeft niet meer de benen onder je lijf te rennen omdat je net twee minuten te laat van huis bent weggegaan. Nee, echt, de bus is zo vele malen easier!

De nachtbussen tussen Alkmaar en Heerhugowaard zijn een succes. Met de heropening van The Temple in het zuiden van Heerhugowaard zal de vraag naar deze bussen alleen maar toenemen. Zeker als je kijkt naar de verruimde openingstijden in het weekend. Tenslotte is zo’n poppodium van deze groote uniek in de regio. Dat betekent dat er ook veel publiek uit de regio op bezoek komt. Naast auto en fiets, moet je inspelen op de nieuwe ontstane situatie. Meer nachtbussen zorgen voor een betere bereikbaarheid, minder overlast en meer (verkeers)veiligheid.

D66 Heerhugowaard heeft haar zienswijze over meer nachtbussen en buslijn 160 kenbaar gemaakt bij de provincie Noord-Holland. Het is nu wachten op een reactie.