woensdag 17 februari 2016

Ruim baan voor vervoer op waterstof in Heerhugowaard

Ruim baan voor vervoer op waterstof

Ruim baan voor vervoer op waterstof in Heerhugowaard.

Wederom een motie van D66 die in het rijtje bijgeschreven kan worden, namelijk vervoer op waterstof.

Afgelopen raadsvergadering, eind januari, bij de behandeling van de Strategie Duurzame Ontwikkeling, had D66 een motie over vervoer op waterstof ingediend. Met 25 stemmen voor en slechts 5 tegen (HOP) zorgde D66 voor een extra impuls als het gaat om de verbreding van duurzame mobiliteit.

Overal in de wereld groeien investeringen in waterstof en in vervoer in waterstof. In sommige landen, zoals Japan gaat het razendsnel. Elk automerk heeft al zijn eigen waterstofauto. In Europa zijn bus-en autofabrikanten bezig met de ontwikkeling van waterstofbussen en auto’s. Zelfs de Europese Unie heeft waterstof hoog op zijn prioriteitslijstje staan. Met miljoenen euro’s stimuleert zij waterstof en de vele ontwikkelingen rondom vervoer op waterstof, net zoals dat ook met elektronisch vervoer gebeurt.

‘Het is een mooie stap vooruit’ gaf fractievoorzitter Michael Feelders aan. ‘Heerhugowaard plaats zich zeker niet in de kopgroep wat betreft vervoer van waterstof of waterstofexperimenten, onze gemeente gaat eerste een gedegen onderzoek verrichten naar de mogelijkheden om vervoer op waterstof te stimuleren en te faciliteren. Vervolgens zijn we dan al een jaar verder. Met de uitkomsten kun je aangeven of je verder wilt of niet en ook op welke wijze. Dat laatste is belangrijk, je kunt namelijk niet zomaar zeggen “laten we nu meteen beginnen”, dat werkt niet’.

‘In de gemeente Arnhem zijn ze inmiddels al aan het experimenteren gegaan. Daar zijn ze 6 jaar geleden begonnen en moet je kijken hoever ze nu zijn. Tja, dat is een mooi voorbeeld hoe het moet. Vergeet ook niet de waterstoftankstations in Helmond en Rhoon en het voornemen dat de overheid in de komende jaren minstens 20 van dergelijke waterstoftankstations over heel Nederland wil neerzetten. Als Heerhugowaard binnen haar gemeentegrenzen zo’n waterstoftankstation gerealiseerd krijgt, dan past dat precies in het DNA van deze gemeente; in 2030 energieneutraal’. Het is een duidelijke stip aan de horizon.

Denkend aan de uitvoering en wellicht over enkele jaren realiteit. Dan betekent vervoer op waterstof minder uitstoot van CO2, minder fijnstof, dus schonere lucht. Naast deze positieve gevolgen is de verwachting dat deze ontwikkeling voor een groei in werkgelegenheid zal zorgen, een duidelijke verbreding van hoogwaardige kenniseconomie op scholen teweegbrengt en dat inwoners van Heerhugowaard een extra optie krijgen naast benzine, diesel, gas en elektronisch tanken.

Nice! Laten we alvast maar eens nadenken over de aanschaf van een waterstofauto.

redactie D66 Heerhugowaard