zondag 27 april 2014

1e week D66 Heerhugowaard in volledige gemeenteraad

Afgelopen dinsdag, 22 april 2014, was voor D66 Heerhugowaard een mooi moment. Carolien van Diemen werd geïnstalleerd als wethouder en David Gosselaar werd beëdigd als raadslid. D66 kan zeer tevreden terugkijken op de verkiezingsuitslag en de gehele formatie tot een nieuw college. Een bedankje voor iedereen die zich hiervoor heeft ingezet want zo’n prestatie kost tijd, inspanning en met name heel veel geduld.

De 1e week is best wel apart begonnen. Zeker de benoeming van de wethouders was opmerkelijk. Tijdens de formatie zijn verschillende partijen door de H.O.P. op een niet zo tactische manier afgeserveerd waardoor hun eigen waarde behoorlijk was aangetast. Het is dan ook niet zo vreemd dat de oppositie zich had beraad hoe hier mee om te gaan.

De wraakactie van de SP, PvdA, GroenLinks, Seniorenpartij en Burgerbelang liet dan ook niet lang op zich wachten. Tijdens de benoeming van de wethouders brachten deze partijen een blanco stem uit. Het citaat van Caesar ‘Vanwaar dit geweld?’ kon je aflezen op de gezichten van de wethouders, helemaal bij de fractie van de H.O.P. De eerste messteken zijn uitgedeeld en geïncasseerd.

Het mag dan niets persoonlijk zijn, uit tactische overwegingen hadden deze oppositie partijen wel een keuze. Je onvrede uiten op één partij of alle college deelnemende partijen over één kam scheren. Er is gekozen voor de laatste optie. Bewust! Uiteraard staat die keuze vrij. Alleen de vraag blijft hangen wat D66 Heerhugowaard de SP, PvdA, GroenLinks, Seniorenpartij en Burgerbelang heeft aangedaan?

In ieder geval was het een merkwaardige 1e week. D66 Heerhugowaard is vergevingsgezind, dus dit voorval zal zeker niet meespelen in toekomstige samenwerkingsverbanden. Er staan nog vele belangrijke besluiten op de agenda, onder andere zorg, infrastructuur, financiën, onderwijs en duurzaamheid. De inwoners van Heerhugowaard hebben geen baat bij verdeeldheid of ruzies in de gemeenteraad.