zondag 20 april 2014

D66 Heerhugowaard in nieuwe coalitie.

D66 Heerhugowaard in nieuwe coalitie. Een andere periode is aangebroken. Na de verkiezingszege in maart jongstleden is D66 uitgenodigd om mee te denken aan een nieuwe coalitie. Met een frisse kijk heeft D66 Heerhugowaard haar wensen besproken en alle uitdagingen bekeken. Uiteindelijk zijn de overige partijen in deze coalitie, H.O.P., CDA, VVD akkoord gegaan tot toetreding. Het coalitie akkoord heet ‘Samen Leven’.

De periode 2014-2018 gaat de geschiedenis in. Niet alleen door de beste verkiezingsuitslag in de afgelopen 20 jaar, ook omdat D66 nu een wethouder levert. Carolien van Diemen zal vanaf dinsdag 22 april 2014 plaatsnemen in het college. Als gevolg van deze verschuiving wordt Michael Feelders het gezicht van D66 Heerhugowaard, in de functie van fractievoorzitter. David Gosselaar, die 4e op de verkiezingslijst stond, maakt zijn entree in de gemeenteraad.

Buiten mag dan het lentezonnetje schijnen, de lammetjes rondspringen, in de gemeenteraad slijpt de oppositie al de messen. Het wordt een woelige tijd. Met de kleinste meerderheid, 16 van de 31 zetels, gaat D66 vorm geven aan dit college.

Helaas, de kip met de gouden eieren heeft Heerhugowaard al jaren geleden verlaten. De eieren zijn al lang omgesmolten en verkocht. Rest de gemeente Heerhugowaard niets anders om een gewoon eitje te tikken. Er staan ongelofelijke moeilijke keuzes te wachten en die keuzes komen al heel snel op het bordje van de gemeenteraad. De financiële situatie van de gemeente Heerhugowaard is geheel niet rooskleurig te noemen. Dat is flink balen. Het is super vervelend, want elke inwoner van Heerhugowaard zal, op korte termijn, op één of andere manier hiermee te maken krijgen.

Samen met de gemeenteraad en met dit college zal D66 er alles aan doen om de huidige financiële situatie om te buigen in een positief resultaat, dat elke euro voor de zorg ook naar de zorg gaat en dat de lokale economie wordt aangejaagd. D66 heeft vertrouwen in de toekomst. Nu vooruit.